keskiviikko 2. syyskuuta 2015

Siskoksista se vauhdikkaampi

Pienen matkamme jälkeen odotin elämän jatkuvan tutun arkirutiinin mukaisesti. Mutta ei sittenkään vielä voida täysin palata arkeen. Olin hetkellisesti - täysin - unohtanut, että siskoni majoittuisi meillä neljän päivän ajan, joten sunnuntaina siivosin ainakin enimmät pölyt pois häiritsemästä.

Kyseessä on tervetullut vieras. Olemme siskoni kanssa riittävän hyvissä väleissä, etten ole velvollisuudentunteesta tarjonnut sohvaamme väliaikaiseksi majoituspaikaksi. Minusta on mukava saada viettää aikaa siskoni kanssa ennen kuin hän pääsee asettumaan uuteen kotiinsa. Saa poikakin tutustua muuten niin kiireiseen tätiinsä.

Koska olemme siskokset, meillä on luonnollisesti aika paljon yhteistä. Mutta meissä on myös merkittäviä eroavuuksia. Siskoni, jos nyt hieman kärjistetään, on sosiaalinen eläin. Minä puolestani viihdyn mainiosti osana tapettia. Hän on helposti lähestyttävissä, on aina ollut. Toisin kuin minä.

Muistan erään tapauksen kauan sitten, kun olimme molemmat vielä sinkkuja. Istuimme baarissa viettämässä siskosten iltaa. Useampaan kertaan kuului "Hei! Mitä kuuluu? Ei olla hetkeen nähty" tai jotain muuta vastaavaa. Minä teen tilaa, jotta tuttava saa vaihtaa kuulumiset siskoni kanssa. Hetken päästä joku toinen bongaa siskoni ja tulee juttelemaan. Teemme taas tilaa uudelle kuulumistenvaihtajalle. Sama toistuu useampaan kertaan. Lopulta puolisen tusinaa siskoni tuttuja - ja muutama iskumielellä oleva mies - on juttelemassa siskolleni, enkä minä enää mahtunut pöytään. Yhtäkkiä vain huomasin istuvani yksin viereisessä pöydässä. Lähdimme melko aikaisin kotiin tuona iltana, koska siskosten ilta ei baarissa onnistunut.

Olemme nyt molemmat onnellisesti naimisissa. Siskoni on yhä menevä mimmi. Minä olen kypsynyt ja tullut sosiaalisemmaksi, vaikka edelleen viihdyn paremmin taka-alalla. Emme ole "siskoni on paras ystäväni" -ihmisiä, mutta olemme tyytyväisiä väleihimme. Luottamusta, hyväksyntää ja tukea. Juuri muuta ei tarvitakaan.

Pari päivää vielä ennen kuin siskoni lähtee. Toisaalta odotan arkeen paluuta. Toisaalta tunnen jo etukäteen hieman harmistusta siitä, että menee aika kauan ennen kuin näen siskoni seuraavan kerran.