perjantai 1. tammikuuta 2016

Hiukset - vaatimattomankin naisen kruunu

Yhdessä asiassa koen ymmärtäväni Britney Spearsia melko hyvin. Tarkoitan sitä tapausta muutaman vuoden takaa, jolloin hän ajeli hiuksensa pois. Koen samanlaisen impulssin, kun olen väsynyt ja turhautunut kaikkeen vanhaan ja kaipaan saada aloittaa alusta. Hiusten leikkaaminen on kuin julistus aiempaa vastaan. Sillä tavalla voi sanoa, ettei enää halua sitä, mitä oli aiemmin. Sitä, mitä itse oli aiemmin. Tekohan suorastaan huutaa, että mikä tahansa muutos on tervetullut. Maahan pudonneet hiukset ovat kuin tuhkat, joista feeniks on noussut uudessa kukoistuksessaan.

Siltä se ajatuksena tuntuu. En ole koskaan oikeasti uskaltanut ajella hiuksiani pois. En ole ollut niin väsynyt kaikkeen. Mutta kampaaja on myös oiva työväline, jos jotain muutosta kaipaa. Minä kaipasin, niinpä muutama päivä sitten jätin rakkaat ukkoseni keskenään, ja otin itselleni hieman hemmottelua ja muutosta tulevaa vuotta varten.

Minä en ole vielä löytänyt vakituista kampaajaa. Olen käynyt monella hyvällä ja ammattitaitoisella, mutta kukaan ei ole täyttänyt vaatimuksiani, jotta olisi saanut minusta vakioasiakkaan. Ehkä toivon liikoja, mutta odotukseni pyrin joka kerta pitämään realistisina. Niin nyt viimeksikin. Tällä kertaa valitsin kampaajan paikan nettisivujensa vuoksi, joilla vakuutettiin paikan olevan tunnettu hyvästä työnjäljestään.

Minut otti käsittelyynsä ystävällinen nainen, jolle kerroin toiveeni: helposti laitettavat ja kiinniylettävät hiukset, jotka näyttävät minulla hyvältä. Kampaaja ehdotti minulle melkeinpä samantien hieman kevennettyä, ylipitkää polkkatukkaa. Se suunnitelma sopi minulle ja laitoin rillini pois, jotta niitä ei tarvitsisi varoa. Kampaaja oli ammattitaitoinen, joskaan ei paras kohtaamani. Hän leikkasi minulle sellaisen mallin kuin oli sovittu ja laittoipa vielä kivan kampauksenkin.

En löytänyt vakiokampaajaani vieläkään. Emme löytäneet hyvää yhteyttä jutusteluun ja puhuimme jatkuvasti asioista hieman eri näkökulmista. En yllättyisi, jos hän pitäisi minua hieman tuomitsevana ja lapsellisena. Hän tuntui puuttuvan ajattelutapaani hieman opettajamaisesti, jos ihmettelin ääneen jotain. Aivan kuin hän ei olisi ymmärtänyt ihmettelyn ja paheksumisen eroa. Tai ymmärtänyt minun ymmärtävän tämän eron. Mutta mukava nainen toki. Hän vain tuntui välttävän kovasti kaikkea, mikä vaikutti vähänkään paheksuvalta. Vaikka emme keskustelleet mistään erityisen kriittisistä aiheista.

Toinen syy siihen, miksi kokeilen seuraavan kerran jotakuta toista kampaajaa on se, etten ole täydellisen tyytyväinen työnjälkeen. Olin hyvin tyytyväinen hiuksiini kampaajalta lähdettyäni, mutta nyt kun hiukseni on pesty ja arkisessa asussaan, en ole tyytyväinen. Latvat hapsottavat vähän minne sattuu, eivätkä asetu luonnollisesti kovinkaan hyvin. Kerroin kyllä, etten käytä arkena muotoilutuotteita, mutta ilmeisesti pitää alkaa. Haluan kuitenkin näyttää siistiltä, ja laittamista nämä nyt vaativat ollakseen kivat. Ei kuitenkaan onneksi paljon. Mutta selvästikin olen aivan liian luonnonlapsimainen tälle kampaajalle.

Olkoot kuinka pinnallista tahansa, mutta hiukset ovat iso juttu naiselle. Ne määrittävät paljon sitä, millaisen kuvan annamme itsestämme. Joten etsintä jatkuu. En oikeastaan ole lainkaan harmissani, koska jossain määrin minusta on kiva käydä eri kampaajilla. Kun tietää millaisia paikkoja kannattaa vältellä, saa kokea erilaisia, mutta ammattitaitoisia leikkauksia.