keskiviikko 16. joulukuuta 2015

Shoppailusta julkkiksiin

Hiljalleen sitä on tervehtynyt. Eilen olin jo siinä kunnossa, että uskaltauduin pojan kanssa kaupungille etsimään lisää joululahjoja. Ja löytyihän niitä. Jos lahjaksi annettavia kukkasia ei lasketa, ne hankin vasta lähempänä joulua sopivalta paikkakunnalta, vielä yhden lahjan mieluusti löytäisin. Toisin sanottuna, lahja-asiat ovat kunnossa, eikä tarvitse osallistua aatonaaton paniikkikauppaan.

Kaupungilla tapahtui jotain, mikä on minulle harvinaista: minä bongasin julkkiksen. En mitään maailmankuulua tähteä, mutta ihan televisiosta tutun hahmon kuitenkin. Aluksi minä tuijotin kyseistä henkilöä ja yritin kuumeisesti miettiä, mistä oikein tunnen hänet. En ole tottunut näkemään julkkiksia, joten ajattelin hänen olevan joku tuttu, jota en saa päähäni. Yritin siis saada päätetyksi heilautanko kättäni tervehdykseksi ja kyselenkö kuulumiset. Tunnistin henkilön sopivasti, ennenkuin hän nosti katseensa minun suuntaani. Jos hän olisi ollut tuttava, ei hän olisi huomannut etten meinannut tunnistaa. Nyt saatoin muka tuntematta kävellä ohitse häntä häiritsemättä.

Olen bongannut julkkiksen ennen tätä kaksi kertaa. Edellinen kerta oli pari kesää sitten. Silloin tuijottelin kahvilan ikkunasta kaukaisuuteen, kun yhtäkkiä kadulla kävelee tutut kasvot. Tuolloin tuijotukseni ei jäänyt huomaamatta, meni liian kauan kasvoja tunnistaessa. Lohdutan itseäni sillä, että julkkikset ovat enemmän tai vähemmän tottuneita tuijotettavana olemiseen. Ja vähemmän minä tällä kertaa hölmistelin kuin kohdatessani julkkisen ensi kertaa.

Ensimmäisestä julkkisbongauksesta on jo useampi vuosi - en edes tuntenut Miestä vielä tuolloin. Olin Tampereella vierailemassa ja siellä kadulla käveli vastaan Simo Frangen. Silloin muistan tuijottaneeni suorastaan epäkohteliaan hölmistyneenä. Osittain sen vuoksi, etten ollut koskaan ennen bongannut julkkista, mutta pääasiassa sen vuoksi, ettei hänellä ollut pukua. Joten hänen hahmonsa tuona päivänä oli räikeässä ristiriidassa hänen mediakuvansa kanssa. Se vain näkynä oli hämmentävä, joskin on täysin ymmärrettävää että Simo Frangen haluaa vapaallaan, erityisesti kuumana kesäpäivänä, käyttää shortseja ja t-paitaa.

En ole aktiivinen julkkisten bongaaja. Moni julkkis on kävellyt ohitseni, pari ruuhkassa vähän tönäissytkin, täysin minulta huomaamatta. Ja kuka seurassani onkaan ihmettelee, että enkö muka nähnyt että siinä ole sejase. En minä tavallisesti kiinnitä huomiota ohikulkijoihin. Vain sen verran, etten törmää keheenkään. Sen sijaan keskityn muuhun, kuten joululahjain metsästämiseen.