maanantai 6. heinäkuuta 2015

Mitä mielessä liikkuu

Uskoisin, että on aika paljon meitä, joiden ajatukset laukkaavat mitä kummallisimmissa paikoissa. Ja kun joku kysyy, mitä mietimme, vastaamme "Ei mitään ihmeellistä.". Näin siis vastaamme poikkeuksetta - oli mielessämme ollut mitä tahansa.

Eräänä päivänä minä päätin tehdä poikkeuksen, kun Mies kysyi mitä ajattelin. Minä kerroin mitä minä todella ajattelin sillä hetkellä. En enää muista mitä se oli. Se saattoi olla mitä tahansa sukkien parillisuudesta monarkian tarpeellisuuden tai tarpeettomuuden pohdintaan. Muistan kuitenkin miehen yllättyneen vastauksestani. Ehkä siksi, että oikeasti kerroin mitä mielessäni liikkui, tai ehkä siksi, että jotain sellaista olisi päässäni pyörinyt juuri silloin.

Koska kokemus oli pääasiassa myönteinen, päätin tehdä miehestä toistaiseksi poikkeustapauksen. Hän saisi jatkossakin rehellisen vastauksen mainittuun kysymykseen. Olettaen, että pystyisin pukemaan ajatukseni sanoiksi. Yksityiskohdat tilanteen mukaan. Esimerkiksi "naistenvaivoja" olisi ihan riittävä vastaus, jos mielessäni olen harmitellut niistä johtuvia oireita tms. Etuoikeudesta ei tarvitse tehdä taakkaa, eikä rangaistusta.

Mies tiesi jo ennestään, vuosien kokemusten opettamana, että päässäni voi liikkua vaikka mitä. Ensimmäinen osoitus tästä, mikä hänelle on jäänyt mieleen, oli eräs kävelymme suhteemme alkuaikoina. Olimme kävelleet yhdessä lempeän hiljaisuuden vallassa jo tovin, kun yhtäkkiä olin kääntynyt miehen puoleen ja kysynyt, että tiesikö hän, että punalehtiset koivut ovat steriilejä?

Yhteiset vuodet ovat siis luoneet hyvän pohjan sille, että mies on nyt etuoikeutettu kuulemaan ajatuksistani enemmän kuin kukaan muu. Se on mielestäni ollut hyvä ratkaisu, joka vahvistaa yhteyttämme toisiimme. Mies itse ei kovin hyvin osaa pukea omia ajatuksiaan sanoiksi, mutta yrittää parhaansa vastatakseen luottamukseeni.

On minulla silti ajatuksia, joista en kerro miehellekään. Kyllä jokaisella on oikeus omaan yksityiseen sielunsopukkaansa. Ne ajatukset eivät ole mieheltä, tai ylipäätään keltään, pois. Ne ovatkin jotain vain minulle.