keskiviikko 6. marraskuuta 2013

Residenssin puunausvastuu

On kulunut useampia vuosikymmeniä siitä, kun itsestäänselvästi taloustyöt ja kodin puhtaanapito kuuluivat yksinomaan talon emännälle. Ja mahdollisille palkatuille kotiapulaisille. Jotka hekin taisivat olla kaikki naisia. Eipä silti, kyllähän se nykyaikanakin koti putsaantuu ensisijaisesti emännän ansiosta. Osittain syynä tähän on tottumus työnjaossa ja lapsuudenkodissa opitut mallit.

Toisaalta syy voi toisinaan olla siinä, ettei mies yksinkertaisesti tiedä, miten siivotaan. Tiedän yhden tällaisen tapauksen. Eräs leskeksi jäänyt mies huomasi yhtäkkiä, että koti on täynnä pölyä ja likaa, eikä hän yksinkertaisesti tiennyt, mitä hänen pitäisi tehdä. Äiti oli huolehtinut lapsuudenkodista, vaimo sitten omasta. Voin kuvitella, että vanha mies on ollut hädissään. Koti on kaameassa kunnossa, eikä tiedä edes, miten imuria käytetään. Lopulta hän ratkaisi asian tilaamalla ammattisiivoojat kotiinsa.

Minä en moiti tuota leskimiestä. Ei ole hänen syynsä, ettei hänen ole koskaan tarvinnut siivota. Voin ymmärtää, että vanhana on voimat vähissä siivoukseen ylipäätään, puhumattakaan siitä, että hommat pitäisi vasta alkaa opettelemaan. Jos oma mieheni olisi vuosien päästä samassa tilanteessa, minä varmaan pilven reunalla katselisin tilannetta hölmistyneenä ja häpeissäni.

Mies nimittäin osaa siivota. Tein jo hyvissä ajoin selväksi, etten ole kotihengetär. Inhoan siivoamista, joten en missään tapauksessa suostuisi vastaamaan kodin puhtaudesta yksin. Jos mieheni ei olisi tätä ymmärtänyt ja hyväksynyt, meidän suhteestamme tuskin olisi tullut vakava. Olen tasa-arvon kannattaja, ja odotan molempien tekevän parhaansa yhteisessä kodissa. Minunkaltaisteni olisi älytöntä mennä naimisiin sovinistin tms. kanssa.

Mitä kotimme siivoamiseen tulee. Se on pääasiassa minun vastuullani, mies tekee muutaman pyytämäni putsaushomman. Se ei haittaa minua, koska se ei ole yksin minun työtäni. Olen nopeampi ja tehokkaampi siivoaja, joten saan nopeammin kodin vieraskuntoon. Mies puolestaan on huomattavasti perusteellisempi siivoaja kuin minä, joskus se on aivan älytöntä. Siivouspäivinä hänet on hyvä laittaa pesuhuoneen kimppuun, jotta on poissa tieltäni, kun liihotan ympäri asuntoa ja näin pesuhuone on taatusti puhdas ja hygieninen. Ellei suorastaan steriili. Mutta molemmat ovat tyytyväisiä. Mies, koska selvisi mielestään vähällä. Ja minä, koska minun ei tarvinnut tehdä kaikkea yksin.

Muutoin työnjako erilaisissa askareissa menee kahden (tai oikeastaan kolmen) säännön perusteella:
1. Jos jompikumpi pitää kyseisestä työstä hän saa sen tehdä.

Tämä tarkoittaa sitä, että minä saan järjestellä kaapit, ja mies saa hoitaa korjaus- ja nikkarointityöt.

2. Se, jota asia häiritsee ensin, hoitaa asian.

Toimii yllättävän tasapuolisesti meillä.

Ja ”kolmas”: mies tekee, mitä pyydän. Tämän oletan toimivan niin kauan kun olen reilu asiassa. Toistaiseksi on toiminut tämä järjestelmä oikein hyvin. Tosin kumpikaan ei pahastuisi, jos joskus rahat riittäisivät palkattuihin kotiapulaisiin.