tiistai 17. joulukuuta 2013

Rouva karvakinttu

Eräs ystäväni totesi tässä eräänä päivänä, ettei voisi kuvitellakaan, että olisi mennyt miehensä kanssa naimisiin, jos tämä olisi ollut lihava. Tässä ei huomioida sairauksia tai muita syitä, joiden vuoksi tahattomasti lihoo, joten uskon ymmärtäväni ystävääni. On hyvin vaikeaa kuvitella hänen miestään lihavana, koska kyseessä on hyvin aktiivinen ja terveellisiä elämäntapoja vaaliva mies - kuten ystävänikin. Jos on rakastunut kaltaiseensa terveysintoilijaan, mutta saakin avioliiton myötä laiskan sohvaperunan, voisi ymmärrettävästi olla kriisin paikka. Heillä ei ole; he tiesivät kenet ottavat puolisokseen.

Mekin mieheni kanssa tiesimme naimisiin mennessä millaisen ihmisen on puolisokseen saamassa. Jo tavatessani mieheni olin luonnollinen, oma itseni. Myös ulkoisesti siis. En huijannut miestäni teeskentelemällä Milon Venusta ja sitten paljastunut menninkäiseksi antamalla yhtäkkiä säärikarvojeni rehottaa. Ei, minä olin menninkäinen alusta asti.

Tosin mies katseli kummastuneena, kun suhteemme alkuaikoina ajelin säärikarvani kesäksi pois. Piti ihan selittää, että jos mieluummin ajan ne pois shortsikelien ajan ja annan talven taas olla luonnollisessa tilassaan. Mies ei kuulema ymmärrä, miten kukaan huomaisi hentoisia karvojani ja vertasi sitten sääriäni omiinsa. No, asiasta ei ole sittemmin tarvinnut keskustella. Minä saan panostaa ulkonäkööni juuri sen verran kuin haluan. Tai olla panostamatta. Hänelle kelpaan täydellisesti omana itseäni. Ja hän minulle.

Osaan arvostaa tätä. Se on ihmeellistä. Kelpaan jollekulle omana itsenäni. Minun ei tarvitse ahtaa itseäni muottiin, johon en sovi. Eikä pitäisikään. Kiinalainen sananlasku sanoo: "Punainen ruusu ei ole itsekäs halutessaan olla punainen ruusu. Se olisi itsekäs, jos se haluaisi puutarhan kaikkien muidenkin kukkien olevan punaisia ja ruusuja." Toisin sanoen, jos olet mennikäinen, ole mennikäinen, äläkä yritä olla päivänsäde. Samoin jos olet päivänsäde, ole päivänsäde. Näin niiden, jotka haluavat olla juuri mennikäisen tai päivänsäteen kanssa, on helpompi löytää etsimäänsä.

Huokaus. Niin. Olen minä vähän idealistinen. Ja myös sitä saan vapaasti olla.